Μικροί Δημοσιογράφοι

2019-01-08

Κάθε φορά που τα παιδιά γίνονται μικροί δημοσιογράφοι αποκτούν γλωσσικές δεξιότητες και ικανότητες συνδυάζοντας το παιχνίδι και τη δημιουργία. Επικοινωνούν, συνεργάζονται και αλληλεπιδρούν. Χρησιμοποιούν εργαλεία πληροφόρησης και μαθαίνουν να αντλούν και να επεξεργάζονται πληροφορίες. Λαμβάνουν αποφάσεις και ευαισθητοποιούνται για ποικίλα θέματα. Ακόμα εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους και αναπτύσσουν τον γραπτό και προφορικό λόγο. Τέλος, αξιοποιούν τις Νέες Τεχνολογίες για την πληροφόρησή τους ή δημιουργούν διαδικτυακά περιοδικά και εφημερίδες. Η κατασκευή μιας εφημερίδας ή ενός περιοδικού, είτε σε έντυπη είτε σε ηλεκτρονική μορφή, αποτελεί την καλύτερη είσοδο των μαθητών στο χώρο της δημιουργικής γραφής, αφού οι μαθητές συγγράφουν κείμενα, αφηγούνται μια ιστορία, δίνουν πληροφορίες και παίρνουν συνεντεύξεις. 

Δημιουργήστε τη δική σας εφημερίδα σε έντυπη μορφή χρησιμοποιώντας το παρακάτω template. Μπορείτε να το αποθηκεύσετε και να το επεξεργαστείτε με τους μαθητές σας.  

Εδώ μπορείτε να βρείτε κι άλλα templates που θα βρείτε πιο ενδιαφέροντα και μπορείτε να κατεβάσετε δωρεάν.

Δημιουργήστε μια ηλεκτρονική εφημερίδα με το web 2.0 εργαλείο Joomag

Το Joomag είναι ένα δωρεάν web 2.0 εργαλείο δημιουργίας ηλεκτρονικού περιοδικού, εφημερίδας και άλλων ηλεκτρονικών εντύπων. Ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό έντυπο επιλέγοντας μία από τις παρακάτω τρεις δυνατότητες

1) Δημιουργία ενός online έντυπου στο Joomag με τη βοήθεια κάποιων έτοιμων προτύπων.

2) Δημιουργία ενός ηλεκτρονικού εντύπου από το μηδέν.

3) Δημιουργία του εντύπου σε αρχείο pdf και ανέβασμα στο Jomag για τη μετατροπή του σε ηλεκτρονικό έντυπο.

Ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό έντυπο και στη συνέχεια τεύχη του, είτε πολλά διαφορετικά.

Αφού ολοκληρώσει το περιοδικό του ο χρήστης μπορεί να το διαμοιράσει ή να το δημοσιεύσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δίνεται επιπλέον η δυνατότητα ενσωμάτωσης του περιοδικού στην προσωπική ιστοσελίδα του χρήστη. Ο χρήστης μπορεί τέλος να εκτυπώσει το περιοδικό του σε χαμηλή τιμή ή να το αποθηκεύσει στον υπολογιστή του.

  • Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί εκπαιδευτικά;

Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό περιοδικό ή εφημερίδα με την τάξη του γενικού ή ειδικού ενδιαφέροντος και να ζητήσεις  από τους μαθητές να γίνουν συντάκτες και να είναι υπεύθυνοι για τη δική τους πρωτότυπη στήλη που θα σχετίζεται με τα ενδιαφέροντά τους. Έτσι οι μαθητές έρχονται σε επαφή με ένα κομμάτι της δημιουργικής γραφής, με το δημοσιογραφικό λόγο, αναπτύσσουν δεξιότητες γραπτής έκφρασης και κριτικής σκέψης, νιώθουν τη χαρά της δημιουργίας, ενώ παράλληλα εξασκούνται στις Νέες Τεχνολογίες.

Δραστηριότητες επέκτασης

Συνδυάζοντας τη Φιλαναγνωσία με τη δημοσιογραφία, δύο δραστηριότητες που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης είναι οι ακόλουθες:

1) Αρθρογραφώ!

Δίνεται ένα λογοτεχνικό κείμενο ή ένα διήγημα στους μαθητές. Οι μαθητές καλούνται να γίνουν οι δημοσιογράφοι σε τοπικές εφημερίδες. Ο χώρος και ο χρόνος αναδεικνύονται στο λογοτεχνικό κείμενο που έχει επιλέξει ο/η εκπαιδευτικός της τάξης. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 4 ατόμων. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να δημιουργήσει τη δική της εφημερίδα. Ψάχνει για το όνομα της εφημερίδας, το ύφος και τη δομή της. Οι μαθητές, ως άλλοι δημοσιογράφοι, παρουσιάζουν τα γεγονότα της ιστορίας γράφοντας άρθρα για την εφημερίδα τους. Ο/Η εκπαιδευτικός τους ζητά να σκεφτούν τον τρόπο με τον οποίο θα παρουσιάσουν τα γεγονότα και από ποια σκοπιά θα τα παραθέσουν, μια και υπάρχουν διαφορετικά είδη δημοσιογραφίας και εφημερίδες με διαφορετικές θεματικές. Ο/Η εκπαιδευτικός θα γίνει ο συντάκτης της εφημερίδας κάθε ομάδας. Για να παρακινήσει τους μαθητές του μπορεί να τους δώσει εκείνος τον τίτλο του άρθρου ή να τους περιορίσει στο γράψιμο βάζοντάς τους όριο λέξεων.

Είσαι δημοσιογράφος μιας εφημερίδας και καλείσαι να γράψεις ένα άρθρο για ό,τι συμβαίνει στην ιστορία και να παρουσιάσεις τα γεγονότα με τη βοήθεια της συγγραφικής σου ομάδας!

Θυμήσου:

  1. Με την ομάδα σου εργάζεσαι σε μια εφημερίδα που έχει το δικό της ύφος και τα γεγονότα παρουσιάζονται με το δικό της στυλ.
  2. Μην ξεχάσεις να δώσεις έναν τίτλο στο άρθρο σου που θα κάνει εντύπωση!
  3. Χώρισε με την ομάδα σου τις αρμοδιότητες. Κάποιος θα πρέπει να γίνει αρχισυντάκτης (αυτός που θα βρει τον τίτλο, θα εγκρίνει το άρθρο ώστε να είναι κατάλληλο για να μπει στην εφημερίδα, θα βοηθήσει στη συγγραφή και θα έχει την εποπτεία). Κάποιοι θα γίνουν συντάκτες (αυτοί που θα ανήκουν στη συγγραφική ομάδα και θα συντάξουν το άρθρο) και κάποιοι θα γίνουν συντάκτες ύλης (αυτοί που θα επιλέξουν τις φωτογραφίες που θα συνοδεύουν το άρθρο ή θα αναλάβουν την εικονογράφηση).

ΟΜΑΔΑ Α

Η εφημερίδα « Καθημερινά Νέα » παρουσιάζει τα γεγονότα με εντυπωσιακούς τρόπους και τείνει να υπερβάλει. Επικεντρώνεται στη βία και αρέσκεται στο να χρησιμοποιεί αρκετά επίθετα. Είναι γενικά αντι-νεανική και πολλές φορές επιτίθεται στη νεανική φαντασία.

ΟΜΑΔΑ Β

Η εφημερίδα «Καθημερινότητα» είναι μια εφημερίδα που επικεντρώνεται στις προσωπικότητες των εμπλεκομένων και δίνει ανούσιες λεπτομέρειες για τους χαρακτήρες αυτών. Κάνει μια κάποια προσέγγιση εντυπωσιασμού και σπάνια στέκεται στα καθ' αυτά γεγονότα.

ΟΜΑΔΑ Γ

Η εφημερίδα «Πρωινή» είναι ουσιαστικά η πιο σοβαρή εφημερίδα. Απεχθάνεται τον εντυπωσιασμό και το υπέρμετρο ενδιαφέρον για τους χαρακτήρες των εμπλεκομένων και προσπαθεί να εξετάσει όλα τα ζητήματα.

2) Συνέντευξη

Πολλές φορές καλούμε στο σχολείο ειδικούς σε διάφορα θέματα και επαγγέλματα. Αυτές οι περιπτώσεις είναι μια καλή ευκαιρία για τους μαθητές να συγκεντρώνουν ερωτήσεις και να παίρνουν συνεντεύξεις. Για την ηχογράφηση, οι μαθητές χρησιμοποιούν μια συσκευή καταγραφής ήχου, ώστε να καταγράψουν με ευκολία τις απαντήσεις. Για τη δραστηριότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί το παρακάτω φύλλο εργασίας.


Περισσότερες δραστηριότητες Φιλαναγνωσίας μπορείτε να βρείτε στο βιβλίο Εν φαντασία και λόγω

© 2021 Χριστίνα Κλημεντιώτη
Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε